ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: ΠΡΟΣΟΧΗ!! ΚΙΝΔΥΝΟΣ – ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΟ ΑΝΑΡΡΙΧΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ ΔΑΣΚΑΛΕΙΟ!
Τα νέα είναι πολύ άσχημα και έχουν ως εξής:
Μετά από 3 μήνες συνεχούς αναρρίχησης στο Δασκαλειό (το οποίο επίσημα από τη ΓΥΣ ονομάζεται «Άσπρη Πούντα») πραγματοποιήθηκαν στις 23/08 και 25/08 από εμένα και το σχοινοσύντροφο Γ. Περδικάρη δειγματοληπτικά οι δοκιμές στις επιδόσεις των μόνιμων ασφαλειών που έχουν τοποθετηθεί στις διαδρομές. Οι τελευταίες δοκιμές είχαν γίνει το 2014 όπου είχε γίνει η συντήρηση του πεδίου, του οποίου το απολογιστικό έχει αποσταλεί στο παρελθόν σε όλα τα στελέχη της ΕΟΟΑ και στην ΕΟΟΑ, αλλά σας επισυνάπτεται εκ νέου και τώρα. Κάτω κάτω στο απολογιστικό επισήμαινα τα εξής: «Το Δασκαλειό βρίσκεται πολύ κοντά στη θάλασσα με αποτέλεσμα οι μόνιμες ασφάλειες να διαβρώνονται με διάφορους ρυθμούς. Η διάβρωση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε πρόωρη αστοχία των μόνιμων ασφαλειών για το λόγο αυτό απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από τους αναρριχητές.»
Έχουμε και λέμε λοιπόν:
Διαδρομή Σκύλλα (6b+)
Η έβδομη ασφάλεια μέσα στο δίεδρο άντεξε τουλάχιστον 12.3 ΚΝ αξονικού φορτίου (κατά υπολογισμό) και στη συνέχεια κατά το σφυροκόπημα με σφυρί ανέπτυξε πολύ μεγάλη πλαστική παραμόρφωση. Από το τελευταίο αυτό δεδομένο θεωρώ ότι η ασφάλεια ήταν μάλλον αποδεκτή. Δυστυχώς, η τρίτη ασφάλεια της διαδρομής μου έμεινε στο χέρι πριν καν ξεκινήσω τη δοκιμή…! Η πρώτη, η δεύτερη και η τέταρτη ασφάλεια δεν έσπασαν μέχρι τα 7.2 ΚΝ αξονικού φορτίου (κατά υπολογισμό, δε συνέχισα τη δοκιμή).
Διαδρομή Μέδουσα (7a+)
Η ασφάλεια στο crux άντεξε τουλάχιστον 12.3 ΚΝ αξονικού φορτίου (κατά υπολογισμό) και στη συνέχεια κατά το σφυροκόπημα με σφυρί ανέπτυξε πολύ μεγάλη πλαστική παραμόρφωση. Μάλλον αποδεκτή με το ίδιο σκεπτικό.
Διαδρομή Άρπυϊα (7a/7a+)
Δυστυχώς, η ασφάλεια στην αρχή του δίεδρου μου έμεινε και αυτή στο χέρι πριν καν ξεκινήσω τη δοκιμή…! Η πρώτη, η δεύτερη, η τρίτη και η τέταρτη ασφάλεια δεν έσπασαν μέχρι τα 7.2 ΚΝ αξονικού φορτίου (κατά υπολογισμό).
Διαδρομή Έχιδνα (7a)
Η τρίτη ασφάλεια άντεξε τουλάχιστον 12.3 ΚΝ αξονικού φορτίου και στη συνέχεια κατά το σφυροκόπημα με σφυρί ανέπτυξε πολύ μεγάλη πλαστική παραμόρφωση. Μάλλον αποδεκτή με το ίδιο σκεπτικό.
Διαδρομή Κακομούτσουνος (6a, μπαίνουν όλοι για ζέσταμα!)
Δυστυχώς, η δεύτερη ασφάλεια κάτω από το ρελέ μου έμεινε στο χέρι πάλι, πριν καν ξεκινήσω τη δοκιμή…! Οι τρεις από κάτω ασφάλειες δεν έσπασαν μέχρι τα 7.2 ΚΝ αξονικού φορτίου (κατά υπολογισμό).
Οι πρώτες επισημάνσεις:
1 – Τρεις αστοχίες με φόρτιση γραμμαρίων σε μία δειγματοληπτική εξέταση είναι πάρα πολλές.
2 – Όλες οι πιο πάνω ασφάλειες (βύσμα, πλακέτα, παξιμάδι) που έσπασαν ήταν επώνυμες από χάλυβα AISI-304 και είχαν σφιχτεί με δυναμόκλειδο κατά την τοποθέτηση – επιθεώρηση. Με βάση τα όσα παρατήρησα στα θραυσμένα βύσματα η αστοχία οφείλεται σε μηχανισμούς διάβρωσης που μέχρι σήμερα δεν έχουν εκδηλωθεί στην Ελλάδα για βύσματα από το υλικό AISI-304, έχουν εκδηλωθεί όμως στα βύσματα της Βαράσοβας που ήταν από χάλυβα AISI-303 (υποδεέστερο).
3 – Τα τρία βύσματα που έσπασαν ήταν ηλικίας μόνο 7 ετών…! Το ένα ήταν χαμηλά στο έδαφος και κοντά στη splash zone, το δεύτερο σε μέσο ύψος και πιο μακριά από τη splashzone, ενώ το τρίτο (Κακομούτσουνος) πολύ μακριά από τη splash zone και ψηλά από το έδαφος. Τα γειτονικά τους βύσματα δεν έσπασαν. Το φαινόμενο δηλαδή παρουσιάζει μεγάλη ευαισθησία ως προς τη θέση (είναι γνωστό αυτό) και αποδεικνύει το πόσο επιθετικό είναι το περιβάλλον δίπλα στα κύματα.
4 –Επειδή τα βύσματα από AISI-304 έχουν μπει κυριολεκτικά παντού στην Ελλάδα, θα πρέπει να είμαστε πολύ σχολαστικοί σε όλα τα επίπεδα της δραστηριότητας.
5 – Τα βύσματα που έσπασαν στο Δασκαλειό ήταν όλα μηχανικής εκτόνωσης. Επισημαίνω, ξανά ότι το ίδιο επίφοβα είναι και τα χημικά βύσματα από χάλυβα AISI-304.
6 – Δεν έχουμε ακόμα αστοχίες από αυτούς τους μηχανισμούς διάβρωσης στην Ελλάδα για ασφάλειες από χάλυβα AISI-316L.
7 – Στις διαδρομές που έχω ανοίξει με Χ. Ευαγγελίδη και Σ. Κουκουζέλη (Φόρκυς, Έχιδνα, Μέδουσα, Άρπυια, Σκύλλα, Χάρυβδη, Παπυρέλα) θα ξηλώσω όλες τις υπάρχουσες ασφάλειες και θα τοποθετήσω νέες από ειδικό χάλυβα (AISI-904L), όπως αναμένω από μήνα σε μήνα να ανακοινώσει η UIAA στο αναθεωρημένο standard για τα βύσματα (https://www.petzl.com/BE/en/P rofessional/Anchors/COEUR–BOLT –HCR). Πολύ ακριβή λύση, αλλά δεν υπάρχει άλλη. Σημειώστε ότι αν και αυτά τα βύσματα προορίζονται για 50 έτη ζωής, ο κατασκευαστής δεν εγγυάται πάνω από 3…Οι υπόλοιποι ανοίξαντες ας πράξουν όπως νομίζουν, αν και πιστεύω θα συμφωνήσουν μαζί μου.
8 – Το Δασκαλειό πρέπει να κλείσει μέχρι νεοτέρων. Κίνδυνος – θάνατος. Τρεις αστοχίες με φόρτιση γραμμαρίων σε μία δειγματοληπτική εξέταση είναι πάρα πολλές. Σας παρακαλώ πολύ ενημερώστε τους πάντες μη θρηνήσουμε θύματα και πολλή προσοχή στην παραθαλάσσια αναρρίχηση.
25/08/2016
Δρ. Δ. Κάραλης
Οδηγός Βουνού της ΕΟΟΑ/μέλος του ΣΕΟΒ
Αν 4 χρονια μετα την συντηρηση του πεδιου τα βυζματα σπανε με μηδενικο φορτιο, τοτε αυτο δεν συνεπαγεται “αποτυχης συντηρηση πεδιου”?
Έχει γίνει κάποια συντήρηση τελικά στο πεδίο;
Ουτε αυτο το καλοκαιρι δασκαλειο?
Δεν υπαρχουν τιποτα οδηγοι βουνου με ορεξη να το φτιαξουν?
Αν συνδυαστεί με αυτό, μπορεί να γίνει πολύ πιο επικίνδυνο!